Uusimmat kuvat

Satunnainen kuva

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:520719 kpl

2005 Kemihaaran reissu

Jo edellisenä talvena päätettiin, että kelkkareissu Kemihaaraan otetaan uusiksi. Niinpä päivän hiljalleen pidetessä ja auringon yhä voimallisemmin heijastaessa säteitään hangelta Pöhriäinen tuli levottomaksi. Niinpä tuli päivä, jolloin oli aika kääntää kelkkojemme nokat kohti Kemihaara. Suurin osa revohkasta alotteli taipaleen Pudasjärven Nesteeltä ja Puhoksen suunnalta tulijat tormasivat jonon jatkoksi matkan varrelta. Reittisuunnitelma oli Pudasjärvi- Kuusamo-Salla- Tulppio-Kemihaara. Kenelläkään ei lienee ollut tässä vaiheessa harmainta aavistustakaan, että tältä reissulta palattaisiin Laivahitsareina!!!Reitit Kuusamon oli ihan hyvässä kunnossa.Myös keli oli aamupäivällä aurinkoinen. Pitipä matkalla topata muutaman jyrkänteen kuppeelle otatelemaan vähän mäennousua, Antti varsinhi oli meleko mellevänä, kun oli saanu kasisatasen allesa. Rukan ympäristö oli röykytetty kunnon patille. Päivällä keli muutti ulkoasunsa harmaaksi ja ripsauttipa moniaita vesijäi sekkaan. Myös matkanteko alkoi saada tässä vaiheessa uusia käänteitä, kun Pekan G-typen alusta vajosi patti patilta alemmas ja alemmas. Yöpaikkaan Sallatunturiin oli matkaa vielä viitisenkymmentä ja alustan iskarista oli mehut pihalla. Siinä taisi kuski saaha elämänsä jalkareenin. Selvittiin yöpaikkaan ja saunaa odotellessa yritettiin kuumeisesti soitella kelkan alustaan lääkettä. Loppujen lopuksi apu saatinkin hiukan yllättäen päämärästämme kemihaarasta, joka osoitti todellista palveluhenkisyyttä toiminnallaan. Niinpä yön päälle saatin vaihdettua juuri huollettu iskari paikoilleen ja  aamun valjetessa päästiin taas hörräämään.


Aamulla otettiin suunta kohti Sallaa, aurinko paistoi ja pyssäytimmä välillä ihastelemmaan komiaa keliä ja käynnissä olevaa enska kilipailuva. Eipä siinä tainnu kellään käyvä mielessä, että kohta sitä timprataan hitsauskonetta oikein porukassa, nimittäin Pekan G-Typen suksen kiinnitys väsähti ja sitä seurannut tapahtumaketju löytyy tarkemmin Historia-osiosta. Sallan Essolta saatiin hitsauskone ja muut tykötarpeet, joten eipä aikaakaan, kun kelkka oli taas vireessä ja "laivahitsarit" valmiina matkantekkoon. Tulppiota kohti ajellessa päätettiin kopasta karhutunturi, joka osoittautui kohtalokkaaksi ratkasuksi Antin kohalla. Mies kiipesi oikeinhi törstinä kasisatasella ski-doolla huipulle, jossa meno muuttui yllättäen todella vaisuksi. Kelkasta oli jääny puristukset johonni tunturin kuppeeseen, eikä ilimauneet vaikka ooteltiinhi ja malliksi yritettin nykkiä kelekkaa käyntiin. Myöhemmin selevisi, että männänrenkaat oli vaihtanu olomuotoaan paremminhi jauhomaisemmiksi. Sää muuttui pilviseksi ja kelkka hinattiin lähellä sijaitsevalle Naruskan entiselle koululle, jossa toimii matkailuyritys.  No olihan  siinä monenlaisia ajatuksia, kun siinä rännänrötkyväi sateli, mutta eihän sitä pienistä saa lannistuva. Loppumatkan Antti istuva napotti Timpan kyytiläisenä ja eppäilen, että mieleen painuva kokemus, kun penkkinä toimi bensakanisteri ja vararemmi kahvoina. Matkaa oli kuitenkin vielä tuommoset 150 km. Onneksi reittien kunto oli hyvä, sillä kaksipäällä lenuaminen ainakin Antin mielestä oli muutenkin jumittava kokemus. Pollen varkanisteri osottautu vähintäänhi tarpeelliseksi. Tulppiota lähestyessä alako menovesi olla vähissä ja itellähi siinämäärin, että pääsi hinnaukseen varmasti toistametrisen hinnausköyven nokkaan. Siinä sitä tunsi olevansa kirjaimellisesti kyytiläinen, kun Pöhriäinen taisi välillä unohtaa olevasa hinnaushommissa. Kelkat tankattiin ja loppumatka sujuikin oikein mainiosti ja perillä odotti kuuma sauna ja maukas käristys. Uni taisi maistua jokaiselle..

Aamusella nautiskeltiin aamupala ja nosteltiin peltipailakat rekan selekään ja hypättiin huoltoautoon ja kotimatka alkoi..